19 december 2009

Julgodis

När vi vaknade i morse var det så vackert ute med rimfrost på träden. När vi sen tittade på termometern som visade minus 20 grader kändes det bra att ägna dagen åt inomhusaktiviteter.
Vi började med att klä granen som mormor och morfar kom med. Morfars stående replik är att det inte är lätt att hugga gran. Det är i och för sig sant. Och vår lika stående komentar är att den blir fin när den blir klädd. Det säger vi förstårs oavsett hur råmaterialet ser ut. Och i ärlighetens namn så spelar det inte någon roll, granarna blir fina när de blir klädda. Så även i år. Dessutom luktar det jul.

Barnen tyckte det var mysigt att klä granen.




Efter det så började vi städa. Lite bakvänt, men jag insåg att det skulle bli väldigt "dant"(östgötska) när granen kom in och så blev det. Så framåt middagen hade vi fått lite ordning i stugan. Eftermiddagen har ägnats åt att slå in julklappar bla till garnnbarnen som kommer på julfika imorgon. Så har vi hunnit med att göra Mozartkulor. Emilia tycker det är kul att göra dem men hon älskar inte att äta dem. Senare ikväll när bara Ellen är vaken ska vi göra knäck.

Godisbakande systrar

En härlig tid med allt pysslande och mys tycker jag. Har förresten lagt ribban ganska lågt när det gäller städningen. Inga skå o lådor bara för att det är jul. Det kan jag lika gärna göra i november eller januari:)

Ha en god kväll alla läsare av min blogg.

1 kommentar:

  1. Vilken mysig dag ni har haft!
    Ser fram emot att komma på julfika imorgon fm! En mycket trevlig tradition tycker jag/vi!

    SvaraRadera