22 augusti 2009

Mantorp

Idag var det V75 tävlingar på Mantorptravet. Hela familjen var där. Jag hjälpte till i Informationen, där vi svarar på frågor och hjälper gäster tillrätta samt säljer program, pennor, souvenirer m.m. Det är kul, man träffar så mycket folk, många "gamla bekanta" som man bara ser vid dessa tillfällen. Så har jag så rar arbetskamrat, vi har så roligt ihop vid dessa tillfällen. Hon heter Maud och jobbar där varje tävlingsdag, vi har känt varandra i mer än 20 år.
Vädret blev ju jättefint så mycket folk hade kommit, många hade egna stolar med sig och njöt i solen. Tyvärr hade jag missat att ladda batteriet i vår kamera, så det blev inga bilder från dagen. Lägger in en bild från sommaren istället.


Här badar töserna i Siljan. Mer om sommarens äventyr en annan gång.

Även ikväll ordnade Ellen med aftaval. Visserligen lite lättare idag eftersom vi köpte en bit smörgåstårta med oss hem, men servicen, den är kanon.

Jag är lite road av lokala ord och uttryck, jag kommer från en socken i Östergötland som heter Åsbo. Där har Hembygdsföreningen gett ut en liten tidsskrift med ord från bygden. Från denna kan man läsa om "Aftaval" som översätts med: Kvällsmål. Det är möjligt att detta ord förekommer även på andra håll i landet. Tänkte återkomma med ett och annat ord från denna framöver.


Frukost innan avfärd i morse.

1 kommentar:

  1. I Slätmon, eller i alla fall i Moby fick vi höra: lage-äte när det var dags att äta... :-)
    Mina klädesfunderingar gällde ju Ullared... men kläder går ju alltid åt! :-)

    SvaraRadera