5 september 2009

Gurkor

För en tid sen frågade grannfrun om jag ville ha smågurkor att lägga in, o ja det ville jag. Så jag handlade hem attiraljer som saknades i mitt lager för den proceduren. Och idag när dottern och jag var ute på jakt efter gummistövlar till henne så ringde Åsa och sa att det troligtvis fanns gurkor framåt kvällen. Så det blev hem och diska burkar. Numera fuskar jag och skivar gurkorna i matberedaren, det går betydligt fortare men resultatet blir inte helt felfritt. Nästa gång ska jag ta osthyveln, den ger kanonfina skivor. Nu har vi iallafall gurkor så det räcker i vinter och det känns gott.


Två kilo nyskivade gurkor väntar på att bli inlagda.




Just hamnat i burkarna och fått den varma lagen över sig.


På tal om gummistövlar så har vi sökt med ljus och lykta efter dylika till Ellen, hur svårt kan det vara, det är inte hon som är kräsen utan det verkar som om hela befolkningen har samma storlek som hon. Idag hittade vi iallafall ett par på CityGross, för övrigt det sista paret de hade. De var riktigt snygga dessutom, med rosor på. Tjejiga om man säger så.
Lilla fröken har lekt med grannbarnen idag, hon var genomsvett när hon kom in ikväll och fick duscha omgående. Efter kvällsmaten som Ellen ordnade med har töserna målat var sin teckning med glitterfärg.

Ellen har stått för både middag och kvällsmat idag, menyn bestod av pastasallad till middag och kyckling med klyftpotatis till kvällen. Det är hennes favorit så det förekommer var och varannan helg här.





Tillagning och den färdiga salladen.

Ellen har blivit en riktig hjälpreda här hemma. Igår när det var lite tungt att börja städa efter jobbet tyckte Ellen att det lät väl kul så hon inspirerade även mig. Vi hjälptes åt men Ellen både dammsög och torkade golven. Emilia ville ju också hjälpa till så hon fick en trasa att torka trappen med och det blev riktigt fint. Gissa om hon var stolt.

4 kommentarer:

  1. Vilka duktiga döttrar du har!
    Hoppas att gurkorna blir bra! Det såg verkligen proffsigt ut på bilderna, både gurkor och hjälpredor!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag bara glömmer och glömmer... den 29/9 är syträffen på besök hos grannas, så då är du välkommen med eller utan sye klockan 19!

    SvaraRadera
  3. Har du sett att våra räkneverk har tickat iväg till över 11 000!!!! Är det så att vi blivit populära, eller är det nåt annat fel?

    SvaraRadera
  4. Såg det med siffrorna, måste väl vara någe vajsing. Fler än 11000 på ett dygn!

    Anita

    SvaraRadera