15 september 2009

Elmia

Dagens blogg tänkte jag skulle handla om husvagnar! Det är så att vi sedan drygt ett år tillbaka är ägare av en sådan. Historien kring detta faktum lyder så här...

Min man och jag har under många år, Bengt många fler år än jag, åkt runt i Sverige med bil och hästsläp till olika travtävlingar, ston som ska till en hingst etc. I slutet av 90-talet inköptes en lätt lastbil för den verksamheten. Oh vilken skillnad det blev att kunna köra så fort som hastighetsskyltarna angav och inte i 80 knutar lusa:) Vi har alltid sagt till varandra när vi mött eller kommit ikapp en husvagn, att det ska iallafall aldrig vi skaffa oss. Det finns nog inget som vi har varit så rörande ense om som detta. Hur som helst, på mitt jobb och i vår bekantskapskrets finns det ganska många husvagnsåkare. Jag tror att långvarigt lyssnande på deras episoder kanske påverkar en mer än man tror, liksom omedvetet. Så en sen lördagskväll förra sommaren satt vi och läste "corren", den ena lokaltidningen, då jag bara kastar ur mig när jag ser en husvagnsannons: Hur tror du det skulle se ut om vi skulle åka på husvagnssemester? till den lätt förvånade mannen som svarar: Det skulle nog se bra ut! Detta svar förvånar mig minst lika mycket som frågan nyss gjort detsamma med mannen. Snabbt kommer telefonen fram och vi ringer upp annonsören. Vad frågar man egentligen om när man ringer på en husvagn? Jo, om däcken är slitna!! Ja vad skulle vi säga som i stort sett aldrig satt vår fot i en vagn. Det blev inget av den annonsen, men natten var lång och listan med husvagnar till salu på blocket var ännu längre. Dagen efter besökte vi en bekant som äger husvagn, och tog oss en ordentlig titt på hur de verkligen ser ut både ut och invändigt. Vi fick veta att det finns en mängd planlösningar osv. Samma eftermiddag tittade vi på vårt första objekt och blev intresserade, det visade sig att den hade höga fuktvärden. Oj vad snabbt man lär sig vad man bör kolla, mer än däcken då:)

Följande torsdag får vi tips av en vän om en vagn som finns några mil från oss, vi åker samma kväll för att inspektera den och ja det var vår vagn!! Vi bestämde oss dagen efter och fick den levererad hem på söndagen. Alltså på drygt en vecka marcherade vi från "antihusvagn" till ägare av detsamma. Följande onsdag går vår jungfruresa till Öland och se då blev det härlig sommar. Efter den resan följde ytterligare några innan det blev vinterförvaring. Och så kom en ny sommar med några härliga veckor i vår älskade vagn. Så till rubrikens Elmia. Varje höst är det husvagnsmässa där och som sanna husvagnsvänner "måste" vi ju bara dit. Efter en heldag där och tittande på oändligt många vagnar går det runt i våra huvuden. Barnen vill väldigt gärna ha våningssängar, ingen dum ide´alls. Vi får se vad framtiden ger oss. Vi är iallafall otroligt nöjda med vår ögonsten från 88.

Tänk vad en liten annons i en landsorttidning kan förändra ens tillvaro. Förlåt ÖC!

1 kommentar:

  1. är däcken slitna?!??!?!?!?!?!!?!?
    Ännu en klassiker från Västergården!

    :-)

    //Rusthållet

    SvaraRadera